La Ruta del Vi del Penedès consolida el seu lideratge en enoturisme i se situa entre les tres més visitades de l’Estat.
El Penedès rep més de 369.000 visitants el 2024, un 20,81% més que l’any anterior, i manté la seva posició com a referent del turisme del vi a Espanya.
El Consorci de Promoció Turística del Penedès, gestor de la Ruta del Vi del Penedès, celebra els bons resultats de l’Informe 2024 de Visitants a Cellers i Museus del Vi d’Espanya, elaborat per l’Observatori Turístic d’ACEVIN – Rutas del Vino de España.
Segons aquest estudi, el Penedès es manté com la tercera Ruta del Vi més visitada de l’Estat, amb 369.170 visitants, només per darrere del Marco de Jerez i Ribera del Duero.
Aquesta xifra confirma el gran atractiu del Penedès i la seva consolidació com a destinació enoturística de referència.
Creixement i dinamisme enoturístic
El Penedès ha experimentat un creixement del 20,81% respecte al 2023, un increment que el situa entre les rutes amb major augment de visitants. Aquest resultat s’explica per la combinació d’una oferta enoturística diversa i de qualitat que representa a la destinació del Penedès - inclou singularitat, diversitat, elevat nombre de cellers visitables, museus i centre d’interpretació, una bona qualitat del servei d’hostaleria, activitats culturals, rutes a l’aire lliure i propostes gastronòmiques, entre d’altres atributs - amb un posicionament sostingut al llarg de tot l’any.
El visitant internacional es manté amb un 43% del total de visitants, una de les proporcions més elevades del conjunt de les Rutes del Vi d’Espanya. De fet la Ruta del vi del Penedès es troba en quarta posició en quant a ruta més visitada per internacionals.
Impacte econòmic i desestacionalització
El conjunt de les Rutes del Vi d’Espanya va generar un impacte econòmic de més de 112 milions d’euros el 2024, amb el Penedès com una de les principals aportacions, gràcies al seu elevat nombre de visitants i al valor afegit de les experiències ofertes pels seus cellers i empreses associades.
En concret, l’impacte econòmic directe de l’enoturisme al Penedès —derivat de les visites a cellers i museus— s’estima en 19,2 milions d’euros, una xifra que el situa entre els tres primers territoris de l’Estat. Si s’hi afegeixen altres despeses vinculades al viatge (allotjament, restauració o activitats complementàries), l’impacte global podria triplicar aquesta quantitat, superant els 55 milions d’euros anuals.
Els mesos de maig, agost i octubre són els de més afluència, fet que demostra la capacitat del Penedès per atraure turisme més enllà de la temporada d’estiu i desestacionalitzar l’activitat turística. Es confirma així la bona connexió entre el calendari vitivinícola i l’oferta turística.
Un model consolidat i sostenible
La Ruta del Vi del Penedès és una de les més actives i estructurades del Club de Producte “Rutas del Vino de España”. El Consorci de Promoció Turística del Penedès continua treballant per impulsar un model de turisme responsable, basat en la qualitat, la innovació i la preservació del paisatge vitivinícola que defineix la identitat del territori.
L’enoturisme al Penedès és molt més que una activitat econòmica: és una eina de preservació del paisatge, del patrimoni i de la cultura vitivinícola que dona sentit al territori i en reforça la identitat com a destinació autèntica i sostenible.
“El Penedès ha sabut posicionar-se com una destinació enoturística madura i atractiva, capaç d’oferir experiències per a tots els públics, durant tot l’any”, destaca el president del Consorci Pedro Campos. “Aquests resultats ens encoratgen a continuar treballant per un turisme que beneficiï el conjunt del territori i reforci la marca Penedès.



















